Close

Art Basel Hong Kong 2025 Booth: 3D25

Takuro Someya Contemporary Artはアート・バーゼル香港2025に出展いたします。

 

Art Basel Hong Kong 2025
Booth:3D25


Kenjiro Okazaki, Nobuo Yamanaka
岡﨑乾二郎、山中信夫

Date :Wednesday, March 26 – Sunday, March 30

First Choice
Wednesday, March 26, 12:00 PM ー 8:00PM

First Choice and Preview
Wednesday, March 26, 3:00PM ー 8:00PM
Thursday, March 27, 12:00PM ー 4:00PM
Friday, March 28, 12:00 ー  2:00PM
Saturday, March 29, 12:00PM ー 2:00PM
Sunday, March 30, 11:00AM ー 12:00PM

Vernissage
Thursday, March 27, 4:00PM ー 8:00PM

Public Days
Friday, March 28, 2:00PM ー 8:00PM
Saturday, March 29, 2:00PM ー 8:00PM
Sunday, March 30, 12:00PM ー 6:00PM

※最終入場時間は閉館の30分前になります。


Venue:
Convention & Exhibition Centre
1 Harbour Road
Wan Chai
Hong Kong, China

https://www.artbasel.com/hong-kong

 

 

岡﨑5点組_cropped_修正

From left:

On Ohrid Lake’s rocky shore, an ancient sage meditated, his bird-like face carved by time and fasting. Swallows skimmed waters. The novice’s azure beads glinted. “Master,” he murmured, “your strength wanes like autumn light.” Behind them stood a monastery, half-hidden among olive trees, its burned walls whispering tales of sacrilege.

 

“At night, Master, I see them: Hellenic maidens weaving flower crowns with blue wildflowers, their hair flowing with their hearts’ rhythm.” The youth’s voice trembled. Through azure darkness, mysterious figures like shadows – Macedonian shepherds driving boars through olive groves, Dryads herding pearl-white goats, laughter echoing across deep blue Aegean waters.

 

Lilies and roses, planted by long-departed Orthodox monks, wove through the garden where ferns advanced like silent armies. “The ancient Thracian gods still walk here,” the old man murmured, eyes gleaming. Beyond the flower-strewn ruins, cypress groves stretched toward horizon, harboring secrets of Cyclopes and Thessalian nymphs dancing in moonlight.

 

“I seek the moment when immortal spirits sing,” the sage revealed, clutching his cypress staff. “When the sun passes between Ram and Lion, their song trembles through creation. Tomorrow at dawn, I shall hear it.” His eyes blazed with ancient wisdom, reflecting centuries of searching through Byzantine and Delphic lore.

 

The youth gathered roses bright as rubies and lilies white as pearls, weaving them through rushes as the last grains of sand fell. “You’ll find me young again,” the master had promised. When dawn painted the walls with clear light, he sat motionless, embracing the dewy flowers, his quest ended.

 

Kenjiro Okazaki | 岡﨑乾二郎

2025, Acrylic on canvas, (H)160 x (W)130 x (D) 7cm each

Set of five

©︎ Kenjiro Okazaki

Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

 

 

 

TSCA_NY_Untitled_Manhattan40C_1980 のコピー

Nobuo Yamanaka 
Untitled (Manhattan in Pinhole (40)C)
1980, C-Type Print, (H)12.5 x (W)20.2 cm
©︎ Nobuo Yamanaka
Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

 

 

 

230418_あふれる太陽のピンホール(7)

Nobuo Yamanaka
Dazzling Sun in Pinhole (7)
1973, C-Type Print, (H)25 x (W)30 cm
©︎ Nobuo Yamanaka
Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

 

    Tokyo Gendai 2024 Galleries: C10

    Takuro Someya Contemporary Art (TSCA)は、東京現代にて岡﨑乾二郎とラファエル・ローゼンダールの作品を展示いたします。Galleriesセクターでの出展となる今年度は、2019年に豊田市美術館で開催された岡﨑乾二郎の大規模個展「視覚のカイソウ」で展示された大型のタイル作品と新作彫刻の出展が実現します。そして、ラファエル・ローゼンダールは2023年から2024年にかけてポーラ美術館にて開催されていた「モダン・タイムス・イン・パリ1925 ― 機械時代のアートとデザイン」展へ出展された高さ3メートルにおよぶレンチキュラー作品のシリーズをさらに多くのみなさまにご覧いただきたく、東京現代の場で改めて展示いたします。

     

    1955年東京生まれの岡﨑乾二郎の絵画や彫刻作品に結実した成果は、幅広い領域に及んでいる彼の活動や仕事に注目することでより理解できます。建築、コミュニティ・プロジェクト、批評家、思想家と、岡﨑は制作と理論の両面で “巨匠 “としての足跡を残してきている、がそこに見出されるのは一つの一貫する造形思考です。

     

    その彼の制作と思考のスタイルの独自さが集約して現れているのがセラミックタイルによる仕事でしょう。

     

    それぞれに異なる素材と焼成プロセスをもつ様々な色彩タイルを組み合わせ、一つの作品として構想することは、机上のドローイングではできません。

     

    無数の色タイルのそれぞれの特性を把握し、色彩のシークエンスをつくることは、むしろ映画の編集やあるいは哲学的な論考を組み立てるのと似た過程です。個々のタイルがもつ固有の質(たとえば透明な色彩とマットな色彩の対比は岡﨑の絵画を理解する鍵になるだろう)を生かし、岡﨑は数学的な問題を解くように、あるいは物語を編むように画面を組み立てる。できあがった作品のあらゆる部分が映画の場面あるいは建築空間の連続のように、そのつど固有な様々な色彩構成、独立した絵画作品のように現れ、それがなおかつ全体へ連続していき、見るたびに鑑賞者にさまざまなイマジネーションを喚起させます。画面を見るプロセスは思考するプロセスとひとつに重なりあいます。

     

    1980年オランダ生まれのラファエル・ローゼンダールは、2001年から独自のドメインを持つ「ウェブページ」で作品を発表し始めました。自らのアートを「どこにでも現れるガスや液体のようなもの」と定義するローゼンダールは、インターネットというユビキタス性を作品の基本構造として、ウェブブラウザや食べ物、風景など、身の回りのユニークな事象をモチーフにさまざまなフォーマットの作品を発表してきました。豊かな色彩と自由奔放な構図による作品の多様性は、観る者を楽しませるだけでなく、その構造的な一貫性によって、作品ごとの多様性や個性を越えたより普遍的な構造を提示しています。

     

    お問合せ:gallery@tsca.jp

      Art Basel Hong Kong 2025 Booth: 3D25

      Takuro Someya Contemporary Artはアート・バーゼル香港2025に出展いたします。

       

      Art Basel Hong Kong 2025
      Booth:3D25


      Kenjiro Okazaki, Nobuo Yamanaka
      岡﨑乾二郎、山中信夫

      Date :Wednesday, March 26 – Sunday, March 30

      First Choice
      Wednesday, March 26, 12:00 PM ー 8:00PM

      First Choice and Preview
      Wednesday, March 26, 3:00PM ー 8:00PM
      Thursday, March 27, 12:00PM ー 4:00PM
      Friday, March 28, 12:00 ー  2:00PM
      Saturday, March 29, 12:00PM ー 2:00PM
      Sunday, March 30, 11:00AM ー 12:00PM

      Vernissage
      Thursday, March 27, 4:00PM ー 8:00PM

      Public Days
      Friday, March 28, 2:00PM ー 8:00PM
      Saturday, March 29, 2:00PM ー 8:00PM
      Sunday, March 30, 12:00PM ー 6:00PM

      ※最終入場時間は閉館の30分前になります。


      Venue:
      Convention & Exhibition Centre
      1 Harbour Road
      Wan Chai
      Hong Kong, China

      https://www.artbasel.com/hong-kong

       

       

      岡﨑5点組_cropped_修正

      From left:

      On Ohrid Lake’s rocky shore, an ancient sage meditated, his bird-like face carved by time and fasting. Swallows skimmed waters. The novice’s azure beads glinted. “Master,” he murmured, “your strength wanes like autumn light.” Behind them stood a monastery, half-hidden among olive trees, its burned walls whispering tales of sacrilege.

       

      “At night, Master, I see them: Hellenic maidens weaving flower crowns with blue wildflowers, their hair flowing with their hearts’ rhythm.” The youth’s voice trembled. Through azure darkness, mysterious figures like shadows – Macedonian shepherds driving boars through olive groves, Dryads herding pearl-white goats, laughter echoing across deep blue Aegean waters.

       

      Lilies and roses, planted by long-departed Orthodox monks, wove through the garden where ferns advanced like silent armies. “The ancient Thracian gods still walk here,” the old man murmured, eyes gleaming. Beyond the flower-strewn ruins, cypress groves stretched toward horizon, harboring secrets of Cyclopes and Thessalian nymphs dancing in moonlight.

       

      “I seek the moment when immortal spirits sing,” the sage revealed, clutching his cypress staff. “When the sun passes between Ram and Lion, their song trembles through creation. Tomorrow at dawn, I shall hear it.” His eyes blazed with ancient wisdom, reflecting centuries of searching through Byzantine and Delphic lore.

       

      The youth gathered roses bright as rubies and lilies white as pearls, weaving them through rushes as the last grains of sand fell. “You’ll find me young again,” the master had promised. When dawn painted the walls with clear light, he sat motionless, embracing the dewy flowers, his quest ended.

       

      Kenjiro Okazaki | 岡﨑乾二郎

      2025, Acrylic on canvas, (H)160 x (W)130 x (D) 7cm each

      Set of five

      ©︎ Kenjiro Okazaki

      Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

       

       

       

      TSCA_NY_Untitled_Manhattan40C_1980 のコピー

      Nobuo Yamanaka 
      Untitled (Manhattan in Pinhole (40)C)
      1980, C-Type Print, (H)12.5 x (W)20.2 cm
      ©︎ Nobuo Yamanaka
      Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

       

       

       

      230418_あふれる太陽のピンホール(7)

      Nobuo Yamanaka
      Dazzling Sun in Pinhole (7)
      1973, C-Type Print, (H)25 x (W)30 cm
      ©︎ Nobuo Yamanaka
      Courtesy of Takuro Someya Contemporary Art

       

        Tokyo Gendai 2024 Galleries: C10

        Takuro Someya Contemporary Art (TSCA)は、東京現代にて岡﨑乾二郎とラファエル・ローゼンダールの作品を展示いたします。Galleriesセクターでの出展となる今年度は、2019年に豊田市美術館で開催された岡﨑乾二郎の大規模個展「視覚のカイソウ」で展示された大型のタイル作品と新作彫刻の出展が実現します。そして、ラファエル・ローゼンダールは2023年から2024年にかけてポーラ美術館にて開催されていた「モダン・タイムス・イン・パリ1925 ― 機械時代のアートとデザイン」展へ出展された高さ3メートルにおよぶレンチキュラー作品のシリーズをさらに多くのみなさまにご覧いただきたく、東京現代の場で改めて展示いたします。

         

        1955年東京生まれの岡﨑乾二郎の絵画や彫刻作品に結実した成果は、幅広い領域に及んでいる彼の活動や仕事に注目することでより理解できます。建築、コミュニティ・プロジェクト、批評家、思想家と、岡﨑は制作と理論の両面で “巨匠 “としての足跡を残してきている、がそこに見出されるのは一つの一貫する造形思考です。

         

        その彼の制作と思考のスタイルの独自さが集約して現れているのがセラミックタイルによる仕事でしょう。

         

        それぞれに異なる素材と焼成プロセスをもつ様々な色彩タイルを組み合わせ、一つの作品として構想することは、机上のドローイングではできません。

         

        無数の色タイルのそれぞれの特性を把握し、色彩のシークエンスをつくることは、むしろ映画の編集やあるいは哲学的な論考を組み立てるのと似た過程です。個々のタイルがもつ固有の質(たとえば透明な色彩とマットな色彩の対比は岡﨑の絵画を理解する鍵になるだろう)を生かし、岡﨑は数学的な問題を解くように、あるいは物語を編むように画面を組み立てる。できあがった作品のあらゆる部分が映画の場面あるいは建築空間の連続のように、そのつど固有な様々な色彩構成、独立した絵画作品のように現れ、それがなおかつ全体へ連続していき、見るたびに鑑賞者にさまざまなイマジネーションを喚起させます。画面を見るプロセスは思考するプロセスとひとつに重なりあいます。

         

        1980年オランダ生まれのラファエル・ローゼンダールは、2001年から独自のドメインを持つ「ウェブページ」で作品を発表し始めました。自らのアートを「どこにでも現れるガスや液体のようなもの」と定義するローゼンダールは、インターネットというユビキタス性を作品の基本構造として、ウェブブラウザや食べ物、風景など、身の回りのユニークな事象をモチーフにさまざまなフォーマットの作品を発表してきました。豊かな色彩と自由奔放な構図による作品の多様性は、観る者を楽しませるだけでなく、その構造的な一貫性によって、作品ごとの多様性や個性を越えたより普遍的な構造を提示しています。

         

        お問合せ:gallery@tsca.jp

          scroll to top