Masaru Iwai was born in 1975 in Tokyo. He completed his doctorate degree in Fine Arts at Tokyo University of the Arts in 2009. Iwai incorporates the juxtaposition of cleaning/trash into his artwork under the overarching theme of “cleaner’s high”. Using a broad array of mediums such as installation, video, and performance, he makes a display of the desire intrinsic to our daily lives to clean, and furthermore he shifts the focus by questioning that cyclical action. Iwai’s solo exhibitions include Clean up 1. 2. 3. at Art Center Ongoing in Tokyo (2009) and Cleaner’s high #1 at Otto Maintzheim Gallery in Tokyo (2008). Group exhibitions include Re:membering _ Next of Japan at Alternative Space LOOP in Korea (2009) and Double Cast at Tokyo Wonder Site in Tokyo (2007).
The upcoming exhibition follows the 2010 two-artist exhibition Spontaneous Order with Mitsunori Sakano, making it Iwai’s second showing at TSCA and his first solo exhibition here. In recent years, Iwai has expanded his activity beyond Japan, including a residency in Taiwan and a group exhibition in Georgia. Iwai’s creative process involves gathering ideas from the various places he goes and using them in a way that connects each exhibition with the next to create a continuing story. While research is an important component of this process, the actions of “cleaning” and “washing” are universally understood and so delving into these concepts, no matter where the footage is shot or the cultural backdrop of that place, there are points that sync with the viewer’s own experience.
Dancing Cleansing, the title for this exhibition, will also be made into a series of works, starting with this solo exhibition. Production of the featured video work “Dancing Cleansing _ Okinawa, Hip Hop” began in 2009, shot in Okinawa after first researching the topic. In it, the protagonist Akemi, who started up her own dance studio when she was young and now teaches dance to children, goes through town mopping in rhythm. Interviews with Akemi appear in a documentary about Akemi’s classes that opens in theaters coinciding with the exhibition. The theme of “cleaner’s high” carries over into the Dancing Cleansing series and showcases Iwai’s skill in visualizing concepts as he tackles the problems facing Okinawa today.
1975年京都生まれ。2009年東京藝術大学美術研究科後期博士課程修了。博士(美術)。これまで「クリーナーズ・ハイ」というテーマで、清掃/ごみを作品制作に持ち込んでいる。インスタレーション、映像、パフォーマンスなど多岐に渡る表現媒体を用いて、我々の暮らしに内在する清潔への欲望を、矛先をずらしながら示し、循環的な営みを問い直している。主な個展に「Clean up 1. 2. 3.」(Art Center Onging、東京、2009)、「Cleaner’s high #1」(Otto maintzheim Gallery、東京、2008)。主なグループ展に「Re:membering _ Next of Japan」(Alternative space LOOP、韓国、2009)、「Double Cast」(トーキョーワンダーサイト本郷、東京、2007)など。
今回の展覧会は、2010年に開催された坂野充学との2人展「Spontaneous Order」に続く、TSCAでは2回目の展示、また初の個展となる。 近年、国内に限らず台湾でのレジデンス滞在、グルジアでのグループ展参加など活動の幅を広げ行く先々でアイデアを蓄積し次の展覧会へとストーリーをつなぐような制作過程を持っている。彼の制作過程では、リサーチは重要な要素の一つでもあるが、万国共通の”掃除”や”洗浄”という行為に落としこむ事で、どのような文化背景を持つ国で撮影されていたとしても、どこかのポイントで鑑賞者の記憶とシンクする。 展覧会のタイトルにもなっている「Dancing Cleansing」は、今回の個展を皮切りにシリーズ化される。展示される作品「Dancing Cleansing _Okinawa, “Hip Hop”」は2009年から制作を開始。リサーチを重ねた後、沖縄で撮影された。 若くして自らダンススタジオを構え、子どもたちにダンスを指導するAkemiを主人公に、街中をリズムに合わせてモップで掃除しながら進む。彼女のインタビューや、指導風景をドキュメンタリーとして展覧会に合わせて同時公開。現代の沖縄が抱える問題に取り組みながらも、彼がビジュアル化する事を得意としている「クリーナーズ・ハイ」というテーマは、進化しながら「Dancing Cleansing」シリーズへ引き継がれる。
12:00~19:00(日曜・月曜・祝日休廊)
1F Tsukiji KB Bldg., 1-5-11 Tsukiji, Chuo-ku, Tokyo, 104-0045, Japan
12:00-19:00 (closed on Mon., Sun., Holidays)
TEL: +81-(0)3-6278-0136
FAX: +81-(0)3-6278-0137
Please also visit the gallery on Facebook and Twitter.
designed by karappo
